De assistent van jeugd en gezin
De fammi app geeft gezinnen meer grip op tijd, geld en opvoeding. Een sterke basis.
Waarom de Fammi app aanbieden?
- Fammi verlaagd de werkdruk.
- Medewerkers hebben meer tijd voor het geven van specialistische hulp.
- De app bereikt veel ouders tegen lage kosten.
- Ouders kunnen de app zelfstandig en anoniem gebruiken.
- Fammi bereikt ook ouders (40%, aldus NJI) die niet graag naar een specialist gaan.
- Fammi bereikt ook ouders (60%, aldus NJI) die geen behoefte hebben aan groepsaanbod.
- De app helpt bij de borging van de werkwijze van Jeugd en Gezin.
- Fammi ondersteunt de eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden van ouders, met inzet van hun sociale netwerk.
- Fammi werkt normaliserend en preventief. Problemen worden voorkomen of vroeg gesignaleerd.
- Het is wetenschappelijk aangetoond dat primaire preventie kinderleed voorkomt. Waarom genezen, als we kunnen voorkomen?
- ‘Opvoed- en opgroei problemen voorkomen’ is opgenomen in de jeugdwet.
- Een positieve business case voor gemeenten, ouders en kinderen. Minder wachtlijsten, zorgkosten en kinderleed.

Wat is de Fammi app?
Een ouderschapscursus +. Plus, omdat:
- Fammi is de assistent van de familie.
- Geld, tijd en opvoeding worden behandeld. Een keuze voor het één, heeft gevolgen voor het ander.
- De app helpt ouders organiseren, keuzes maken, overzicht houden en werken aan hun balans.
- De samenwerking in het gezin wordt versterkt.
- De app normaliserend werkt. O.a. met “opvoedkundige bril”.
- Ouders complimenten en feedback krijgen, zodat ze de ouder kunnen worden die ze willen zijn.
- De app zich aanpast aan de gezinssituatie, waardoor de relevantie voor ouders wordt verhoogd.
- De app bruikbaar is op alle apparaten. Dus smartphone, tablet, laptop en pc. Zo worden meer ouders bereikt.
- De app in taalniveau b1 is.
De app in uw gemeente?
Realiseer een professionele pilot voor 7.400€*
Inhoud en voordelen pilot pakket
- De app om gratis weg te geven aan ouders in verwachting en aan ouders met kinderen van 0-12 jaar.
- Sluit aan bij transformatie jeugdzorg, kansrijke start, positieve gezondheid en het preventieakkoord [mentale weerbaarheid].
- 1 vast bedrag per jaar.
- Een ‘stepped care’ aanbod werkt kosten besparend.
- Is het een succes, dan kunt u makkelijk opschalen.
Ondersteuning
- Informatiebijeenkomst.
- IT volledig geregeld en alles in de cloud.
- Beveiliging persoonsgegevens op orde o.a. ISO27001 gecertificeerd.
- Inzicht door verbruiksrapportage.
- Feedback van gebruikers om de app samen nog beter te maken.
*Op basis van een gemiddelde gemeente met 40.000 inwoners. Alle prijzen zijn excl. BTW.
Oorzaken groeiende vraag naar jeugdzorg
De eerste hoofdfactor voor de groeiende vraag naar jeugdzorg is het aantal echtscheidingen, prestatiedruk, problematisch socialemediagebruik en de geluksnorm, waarbij gewone obstakels worden benaderd als een probleem.
De tweede hoofdfactor is het nieuwe stelsel.
De derde hoofdfactor betreft de hoge verwachtingen over en tegelijkertijd de beperkte stand van ontwikkeling van de preventie en de jeugdzorg. (NJI)
Bron: NOS Journaal
Bron: NOS Journaal
Scheidingen nader bekeken
Want scheiden is een veelvoorkomende oorzaak van jeugdzorg en hierover is veel vastgelegd en bekend.
Redenen & gevolgen scheiden
JA, IK WIL!
Circa 200.000 mensen zeggen dit jaarlijks. Toch gaat 40% scheiden. Welke fases doorlopen ouders eigenlijk? Is scheiden een ‘vrije keuze’ of zijn het de omstandigheden?
Fases en Redenen voor scheiden
Ieder stel begint met ‘Ja, ik wil’. Dit verandert blijkbaar in 40% van de gevallen in ‘Ik wil niet’ of ‘Ik kan niet’. ‘Ik kan niet’ leidt tot ‘overleef stand’, waarna ‘Ik wil niet’ vaak volgt.
In circa 60% van de gevallen is het ‘ik kan niet’, waarna ‘ik wil niet’ volgt. Redenen: ‘geen vertrouwen’, ’toekomst plannen onverenigbaar’, ‘financiële problemen’ en ‘karakters botsen’ [Bron CBS].
ThuisManagement ondersteunt de transitie van partnerschap naar ouderschap. Ja, ik wil!
Opleidingsniveau maakt nauwelijks verschil
Zoals weergegeven in de CBS grafiek zijn bij scheidingen van hoger opgeleiden minder vaak kinderen betrokken. Er zijn echter veel signalen uit diverse onderzoeken dat een scheiding van hoger opgeleiden vaker in een vechtscheiding eindigt.
De App is geschikt voor de meeste opleidingsniveaus. De mogelijkheid bestaat ook om de App samen in te vullen.
Gevolgen van scheiden
Bij ruim de helft van de scheidingen zijn kinderen betrokken. Meestal in de leeftijd van 0 tot 10 jaar. 20% van deze kinderen heeft jeugdzorg nodig. Kinderen met gescheiden ouders hebben gemiddeld significant lagere Cito scores en scheiden zelf vaak eerder. Daarnaast resulteren scheidingen in meer bijstandsuitkeringen, (huur)toeslagen en huisvestingsproblemen.
Scheiden is in Nederland voor ouders een vrije keuze. Voor de kinderen ligt dit helaas anders. Veel gemeenten bieden daarom inmiddels ondersteuning bij scheiden aan, om de negatieve effecten van scheiden te beperken. Daarbij moet worden opgemerkt dat scheiden in geval van bijvoorbeeld huiselijk geweld soms zelfs een beter alternatief is.
ThuisManagement ondersteunt de transitie van partnerschap naar ouderschap.
Preventie werkt

Wereldwijd bestaat een redelijke consensus over de noodzaak van vroegtijdig ingrijpen boven interventies op latere leeftijd.
Het rendement van vroegtijdige investeringen in het opvoeden en opgroeien is groter dan dat van latere investeringen (zie figuur 1).
Zeer vroegtijdig ingrijpen kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door opvoedondersteuning en het ondersteunen van ouderschap.*
* Bron ‘Investeren in opvoeden en opgroeien loont’ opgesteld in opdracht van GGD en Actiz.
Fammi werkt
Wij geloven dat de app werkt door:
- de positieve reacties van ouders
- het feit dat een ouderschapsplan bij scheiden wettelijk verplicht is. Waarom zou het eerder maken van een plan geen problemen voorkomen?
- de app, die volledig is gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde modellen en kennis, wet & regelgeving en statistieken.
- het opnemen van tijd, geld en opvoeding in de app. Dit helpt ouders bewust keuzes maken. Een keuze voor het één, heeft immers gevolgen voor het ander.
- het ondersteunen van de transitie van partnerschap naar ouderschap. De vorming van een “nieuw” team. Hierbij ligt de focus op het voorkomen van onvrede en het vergroten van vertrouwen en samenwerking. Door het bewust creëren van duidelijke verwachtingen tussen de ouders onderling, tijd voor de ouders zelf, de ouders samen, het gezin en andere sociale contacten.
- Onderdeel ‘Gelukkige ouder’. Zo blijven ouders op één lijn liggen.
- Het onderdeel ‘Blij kind’ helpt ouders problemen samen en met behulp van hun omgeving op te lossen. Door bewustwording komen opvoedkundige onderwerpen eerder in beeld.
- het voorkomen van het verlies van ‘de basis’ door bewustwording van (financiële) risico’s. Dit is een continue proces en geen eenmalige actie. De omstandigheden veranderen immers ook geregeld.
- onze professionele ervaring. De klankbordgroep bestaat uit een pedagoog, controller, financieel adviseur en een aantal ouders.
Aanvullend hebben we uiteraard ook een meting opgezet om de effectiviteit aan te tonen en de App steeds beter te maken.
Positieve business case
Een snelle en behoudende calculatie laat al een positief (financieel) resultaat zien.
Een investering van 300€ per nieuw gezin levert een besparing op van 600€. Hierbij worden directe kosten zoals jeugdzorgkosten, scheidingsbemiddeling kosten, (huur)subsidies & huisvestingskosten meegenomen. De calculatie is uiteraard opvraagbaar.
Indirecte gevolgen zoals lagere Cito scores en indirecte opbrengsten zoals het eerder oplossen van opvoedkundige problemen door ouders zelf worden hier niet in meegenomen.
